dimarts, 27 de desembre del 2011

Taxonomia de Bloom per a l'era digital

A l'any 1956, Benjamin Bloom psicòleg educatiu que treballava a la universitat de Chicago va desenvolupar la seva taxonomia d'Objectius Educatius. Aquesta és clau per estructurar i comprendre el procès d'aprenentatge.


Ara per tal de relacionar la taxonomia de Bloom amb els continguts realitzats a l'assignatura de comunicació oral, escrita i digital (COED) i Gitic us mostro una imatge que representa el mapa de la taxonomia de Bloom per la era digital.






Primer de tot, tenim el verb RECORDAR, entenem aquest verb al món de les TIC per tal de recuperar aquella informació que ens és impossible fer-ho i per això d'aquesta manera ens permet tenir la informació que tenim  i conservar tot el coneixement. Aquest verb el relacionem amb el programa Google reader o el Mr wong que vam utilitzar a Gitic a l'hora d'afegir una pàgina web a favoritos ja que ens fa recordar totes aquelles pàgines web que ens és impossible recordar de memòria. Sinònims en el món tecnològic d'aquest verb en serien reconèixer, descriure, identificar, recuperar, entre d'altres.


En segon lloc, tenim el verb COMPRENDRE, recull la capacitat de construir relacions i uneix coneixements. A més a més és el verb que fa referència a que els estudiants entenguin, puguin explicar i descriure conceptes i aquests resumir-los i tornar a fer la definició a partir de les seves paraules.
Des del punt de vista tecnològic el comparem amb el blog, activitat que hem estat realitzant a les dues assignatures que engloba el mòdul de Processos i contextos educatius II (COED i GITIC) ja que l'estudiant pot interpretar la informació treballada a classe, la resumeix amb les seves paraules per tal de que sigui entenedor per un mateix i ho fa fent diferents entrades la seu dossier d'aprenentatge i permet classificar ja que utilitzem les etiquetes per tal de saber a quin apartat correspon cada entrada i quin tema tracta.


El tercer verb que trobem a la taxonomia és APLICAR, es refereix en un llenguatge tecnològic a carregar arxius a un servidor, compartir, entre d'altres.
Aquest concepte el relacionem amb diferents programes que hem estat utilitzant durant tot el semestre a les diferents assignatures realitzades. El primer exemple seria google docs que ens permet pujar, crear arxius i compartir arxius amb qui vulguis i el segon exemple es el blink que ens permet pujar arxius ja sigui de manera compartida o simplement que només ho pugui visualitzar un mateix i la professora de l'assignatura.

En quarta posició en el mapa hi trobem ANALITZAR fa referència a comparar, organitzar, trobar, estructurar etc. és a dir, assimilar conceptes ja existents en nosaltres.
Una manera d'assimilar la informació seria fent un mapa conceptual, és a dir mitjançant el programa cmaptools. A classe de Gitic vam realitzar un mapa en el qual posàvem en pràctica i relacionàvem tots els programes i servidors treballats a classe. A més a més tenim el programa  i el programa Prezi que ens permet assimilar la informació mitjançant presentacions originals. En canvi, amb COED podem relacionar-ho amb l'activitat de Qui ets tu? ja que a classes anterior havíem treballat la descripció i posteriorment vam haver de fer la redacció d'algú de la classe per posar-ho en pràctica i assimilar satisfactòriament el concepte treballat prèviament.


A continuació ens trobem el verb AVAULAR, el qual significa revisar, la capacitat a l'hora de fer hipòtesis, de ser experimentals i crítics.
Relacionem el verb avaluar a partir de fer diferents comentaris en els diferents blogs dels nostres companys, fent crítiques constructives.
Per finalitzar amb el mapa de la taxonomia de Bloom hi trobem el verb CREAR, aquest apartat fa referència a dissenyar, construir, planejar, produir, idear i per tant un exemple clar i evident és el Windows Movie Maker i l'Scratch ja que permeten fer tot el que he comentat anteriorment.

Per concloure cal dir que la taxonomia de Bloom és un bon procés el qual desenvolupa l'aprenentatge de l'alumne i veiem que té una gran relació amb les dues assignatures que engloba el mòdul processos i contextos educatius II tant GITIC com COED.

Ara us adjunto una imatge de Benjamin Bloom el creador de la taxonomia d'Objectius educatius.



  





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada